עולם הרכבות

עולם הרכבות התחנה הראשונה ירושלים

בשילוב נדיר של הבאת קרון לשימור בן 100 שנה למתחם התחנה הראשונה בירושלים לבין חובב מושבע של רכבות חשמליות מיניאטוריות ומה שמסביבן נוצרה תערוכה ייחודית ומופלאה.

ברוכים הבאים לתערוכת עולם הרכבות בתחנה הראשונה ירושלים. אצלנו הרכבות עובדות כל הזמן! בליבה של התחנה הראשונה, בתוך קרון שבעבר היה פעיל, נמצאת תערוכת הרכבות הבינלאומית של עולם הרכבות.

לאחר שהתערוכה נסגרה בתקופת הקורונה, התחנה שמחה שהיא פועלת כעת לפי שעות הפעילות המפורטות מטה. התערוכה פועלת בתמיכת עיריית ירושלים וראש העיר משה ליאון.

התערוכה המרהיבה המתאימה לילדים, בני נוער ומבוגרים, מציגה מאות דגמי רכבות הנוסעות על מסלול מרהיב שעובר בדגמי נופים שונים מכל העולם. כך תוכלו למשל לראות רכבות קיטור העוברות בגשרים ומערות או רכבות נוסעים אקספרס הדוהרת סמוך אל בשטח עירוני.

התערוכה מתפרסת על שטח של כ 40 מ״ר שלאורכן מסילות ברזל באורך של כ-200 מטרים שעליהן יכולות לנוע בעת ובעונה אחת 9 רכבות נוסעים ומשא שגוררות אחריהן עשרות קרונות נוסעים ומשא.
הרכבות נעות במרחבי נוף ותפאורה של אירופה הקלאסית. שמעון פוטרמן, יוצר התערוכה, נהג לנסוע בילדותו עם סבו ברכבת ישראל מירושלים לתל אביב ושם ינק את אהבתו לתחום שהתחזקה והתעצמה עם קבלת סט הרכבות של חברת ״מרקלין״ הגרמנית. בשנת 2021 החליט פוטרמן לתרום את אוסף הרכבות הנדיר שלו לעיריית ירושלים למען הטמעת התחביב בקרב ילדי ירושלים והסביבה.

פרטי התקשרות

רשתות חברתיות

שעות פעילות

בשל עבודות תחזוקה, התערוכה  תהיה סגורה החל ב-10.9.24 ועד להודעה חדשה.

 

הכניסה ללא עלות, אך ישנה מגבלת תפוסה של 20 אנשים בו זמנית, על בסיס מקום פנוי.

גלריית תמונות

סיפורו של קרון 322

בשנת 1922 עם היווסדה של חברת הרכבות המנדטורית P. R. הוזמן קרון 322 מאנגליה לפלשתינה. הקרון יוצר ביחד עם שמונה קרונות נוספים במיוחד עבור מזג האוויר הים תיכוני, ניתן דגש רב לבידוד הכפול ולפתחי האיורור, דגש נוסף ניתן לגוף החיצוני של הקרון שהורכב מפלדה לעומת החלק הפנימי שכוסה בחיפוי עץ. הקרון שימש את תושבי פלשתינה ומדינות האזור ואת החילות השונים של הצבא הבריטי.

ב-1948 עבר קרון 322 לרכבת ישראל שהפעילה אותו לרווחת תושבי המדינה הצעירה עד לשנת 1956. עם פרוץ מלחמת סיני הוסב הקרון לצורכי המלחמה וגויס להשתתף במאבק. בקרון הותקן משדר רב עוצמה שממנו נווטו השידורים במלחמה, ובנוסף שימש הקרון גם כקרון אספקה.

בשנת 1957 הועבר הקרון לשימוש בסדנא ניידת של מחלקת השימוטים ברכבת ישראל.

שלושים שנים לאחר ששירת בנאמנות את כל מערך הרכבות בישראל הונח הקרון במתחם הרכבת בבני ברק ושימש כמשרד במחלקת התשלומים והחשבונות של רכבת ישראל .


בשנת 2013 הגיע הקרון למתחם התחנה הראשונה ושימש במשך כשנתיים כמשכן לתערוכות. בשנת 2015 נמסר הקרון לחברת ״עולם הרכבות״ כדי להקים את התערוכה ולהוות מרכז לרכבות מיניאטוריות חשמליות. לקראת שנת המאה של הקרון חודשה התערוכה ונפתחה לקהל הרחב.